1. Kilpailija-analyysi ja markkinatutkimus
Kilpailija-analyysin ja markkinatutkimuksen tavoitteena on selvittää kilpailutilanne, kohdemarkkinat ja asiakaskysyntä tuotteen menestyksen varmistamiseksi.
Mitä kilpailija-analyysi ja markkinatutkimus tarkoittavat?
Kilpailija-analyysi on prosessi, jossa selvitetään markkinoilla toimivat suorat ja epäsuorat kilpailijat, analysoidaan heidän tuotteidensa ominaisuuksia, hinnoittelua, markkinointistrategioita sekä vahvuuksia ja heikkouksia. Se auttaa ymmärtämään kilpailutilannetta ja löytämään oman tuotteen erottuvuustekijät.
Markkinapotentiaalin arvioinnissa selvitetään, kuinka paljon kysyntää tuotteella voisi olla, miten markkinat kasvavat ja millaiset kaupallistamismahdollisuudet tuotteella on.
Kohderyhmän analysoinnissa selvitetään, keitä potentiaaliset asiakkaat ovat, mitkä heidän tarpeensa ovat ja miten he tekevät ostopäätöksiä.
Markkina-analyysi auttaa ymmärtämään, kuinka suuret mahdollisuudet tuotteella on menestyä.
Alla olevan työkalun avulla pääset hankkimaan lisätietoa aiheista.